Sådan mestrer fremtidens leder innovation

Fremtidens leder skal kunne mestre innovation. Med speciale i netop at lede digital innovation i store virksomheder, står Line Lyst i spidsen for at accelerere innovation og nye forretningsmuligheder. Ved at sætte strategisk retning for innovation, anvende tilgangen til at innovere fra start-up miljøet med idé sprints og hurtige eksperimenter, lancerer Line i øjeblikket helt nye løsninger hos Rambøll. Line er desuden en del af Rigét Advisory Board, og har derfor også bidraget til rapporten ”Hvem er fremtidens leder”. Her får du 3 gode råd til selv at kunne mestre innovation.

Af Line Lyst, Group Director, Head of Innovation, Rambøll

Innovation bliver en kernekompetence
I dag forbindes innovation i mange virksomheder med et projekt, en ’post-it’ workshop eller i værste fald en idékasse i kantinen.

Fremtidens leder forstår at innovation handler om at forny virksomheden, identificere vækstpotentialer før de bliver åbenlyse, og skabe strukturer der gør virksomheden i stand til at innovere samtidig med dens nuværende forretning. Og hvad kræver det i praksis?

  • Det lette – Det kræver at have fingeren på pulsen i start-up miljøet, og kunne spotte nye muligheder i markedet.
    Både nye teknologier, nye forretningsmodeller og skift i værdikæden. Alt for mange virksomheder sammenligner stadig sig selv med deres traditionelle konkurrenter. Men det er ikke dem, der river tæppet væk – det er de nye spillere på markedet.

 

  • Det svære – Dernæst skal fremtidens leder kunne agere på de nye muligheder.
    Det vil sige sætte strategisk retning og etablere en innovationsportefølje både for kerneforretningen og fremtidig transformation. Det kræver også nye måder at gøre tingene på, som f.eks. at benytte samme iterative metoder og værktøjer som i start-up miljøet.

 

  • Det virkelig svære – Endelig skal fremtidens leder forankre innovation helt ind i det dybeste af virksomheden.
    Det betyder nye KPIer, nye kompetencer og nye organisationsstrukturer. Ellers kommer innovationen ikke til at kunne ses på bundlinjen, og det er dét, det i sidste ende handler om.

 

Få flere gode råd til at blive fremtidens leder ved at downloade den nye rapport ”Hvem er fremtidens leder?”

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.